::: IN MEDIA RES :::

Quis custodiet ipsos custodes?

Kultura za en tolar, manipulacija zastonj

Res je, vrsta glasbenikov je ob nedavnem odprtju londonskih olimpijskih iger nastopila za simboličen en funt, ki ga je terjala pogodba, med njimi tudi Paul McCartney. Toda na Siolu so pograbili blog domislico ministra o velikodušnosti tujih umetnikov v primerjavi z zaplankanimi domačimi, ker niso želeli brezplačno nastopiti na državni proslavi, ter zapisali:

“Nedolgo tega so komentariat, kritični intelektualci in nekateri kulturniki z gnusom in posmehom pospremili idejo generalnega sekretariata vlade, da bi glasbeniki in drugi umetniki na državni proslavi nastopili brezplačno,” je na svojem blogu z naslovom Daleč je London zapisal minister za izobraževanje, znanost, kulturo in šport Žiga Turk.

Nov zapis superministra Turka, nova argumentacijska zmota, že tretja, ki jo obdelujem na tej strani v zadnjih tednih. To pot je uporabil personalizirano zmotno analogijo ali primerjavo. Poglejmo si eno izmed definicij:

In an analogy, two objects (or events), A and B are shown to be similar. Then it is argued that since A has property P, so also B must have property P. An analogy fails when the two objects, A and B, are different in a way which affects whether they both have property P.

Zmotna analogija ali primerjava, to pot na ravni dogodka državne proslave in olimpijskih iger, je takšna celo iz več razlogov:

(1)   Slovenski glasbenik ni Paul McCartney. Govorimo o prejemkih in zaslužkih. Če bi vlada RS zaprošala slovenskega McCartneya, da nastopi na državni proslavi zastonj, bi to lahko po svoje razumeli.

(2)   Zabava ob odprtju olimpijskih iger ni enaka »zabavi« ob državni proslavi, ne po vsebini, ne po namenu, ne po kulturnem impaktu. Nisem niti čisto prepričan, da bi na nanjo sodil ultimativni pop glasbenik in da bi McCartneya, če bi že bil slovenski državljan, nanjo bilo smiselno sprejeti. No, ta vladajoča politika že ne bi imela težav. Po drugi strani bi si vsak slovenski kulturnik želel nastopiti pred milijardno množico v Londonu. Tudi brez plačila – in tega mu ne bi zamerili, bili bi celo ponosni.

(3)   Povabilo kulturnikom, češ nastopajte zastonj, je padlo v kontekst vsesplošnega ponižanja slovenske kulture od ukinjanja ministrstva naprej in zniževanja socialnega in finančnega stanja kulturnih delavcev. Zvenelo je kot dodaten cinizem in pljunek na njihov javni status. Tega konteksta v primeru olimpijskih iger v Londonu ni.

Toliko o zmotah ministra, ki zvenijo kot cinična manipulacija. A tu je še ena težava. Ista zloraba se je namreč sprevrgla v medijsko manipulacijo spletnega portala Planet Siol. Kako hitro se je ta spodoben portal preobrazil v politično inspirirano stran, sem že ugotavljal, to pot je intenca spet prozorna. Še sveži uredniki in novinarji so namreč postopali takole: vzeli so novo manipulacijo politika iz vrst garniture, ki se jo podpira, jo razširili in poskušali povzdigniti v dokaz dvoličnosti tistih, ki se jih ne podpira – točno zato, ker jih ne podpira garnitura, ki se jo podpira.

Takšno politično novinarstvo je potem proizvedlo zapis, ki ne le moralno educira in napada kulturnike, temveč znova tudi zlorabilo Slovensko tiskovno agencijo, ki se citira kot soavtor zapisa: podpisana sta namreč »T. V., STA«. Priznam, spet mi na strani STA ni uspelo najti niti stavka, ki naj bi bil povzet – celo ta avtorski podpis diši po manipulativnosti. Še prispevek v celoti, dovolj indikativen je že naslov:

Vrhunski umetniki na OI nastopali brezplačno, pri nas so se tej ideji posmehovali

Ljubljana, London – Umetniki so na slovesnosti ob odprtju olimpijskih iger nastopili za simbolen en funt, v Sloveniji pa je poziv, da bi se za soustvarjanje državne proslave odpovedali honorarju, naletel na posmeh.

Nekdanji član Beatlesov Paul McCartney, Mike Oldfield, Dizzee Rascal, Frank Turner, Underworld inEmeli Sande, ki po navadi za svoje nastope računajo na tisoče funtov, so se bili za nedavni nastop na odprtju iger v Londonu, ki ga je režiral Danny Boyle, pripravljeni odpovedati honorarjem, a jim je moral organizator plačati simbolni funt, da so lahko sestavili pogodbo za nastop. Podobno velja tudi za sklepno ceremonijo.

“Nedolgo tega so komentariat, kritični intelektualci in nekateri kulturniki z gnusom in posmehom pospremili idejo generalnega sekretariata vlade, da bi glasbeniki in drugi umetniki na državni proslavi nastopili brezplačno,” je na svojem blogu z naslovom Daleč je London zapisal minister za izobraževanje, znanost, kulturo in šport Žiga Turk.

Številni slovenski umetniki so majski poziv Koordinacijskega odbora za državne proslave, naj se odpovedo svojemu običajnemu honorarju za sodelovanje na proslavi ob dnevu državnosti in proslavi ob dnevu samostojnosti, razumeli kot žalitev in podcenjevanje. “Rad pomagam in sem solidaren, toda za državo, ki kulture ne spoštuje, ne bi delal proslav. Za državo, ki ukinja avtorske honorarje! To mi ni ne v izziv ne v čast. In mi niti ne pride na misel, da bi se javil na razpis,” se je tedaj za Delo in Dnevnik odzval režiser Dušan Jovanović.

“Takšno vabilo preprosto ponižujoče”

“Hvala lepa za takšno državo, ki ustvarjalce prosjači za to, da bi lahko preživela,” je za Delo povedal skladatelj Aldo Kumar in dodal, da bi za proslavo z veseljem daroval svojo skladbo. Režiserka Meta Hočevar je za časnik povedala, da kot profesionalka ne sme delati brezplačno. “Pri opravljanju profesionalnih del ne moreš in ne smeš privoliti v nedovoljeni minimum,” je menila.

Igralec Marko Mandić je povedal, da nima nič proti brezplačnemu sodelovanju na državnih proslavah, saj meni, da gre za umetnikovo osebno odločitev. “Ne bi pa bilo dobro, če bi se na takšen način država spremenila v brezplačno priložnost za promocijo posameznikov ali umetniških skupin ne glede na njihove umetniške koncepte in rezultate,” je opomnil.

Režiser in scenograf Tomaž Štrucl je za Dnevnik dejal, da je “takšno vabilo preprosto ponižujoče ob vedenju, da je ta trenutek iz državnega proračuna ‘izpuhtelo’ za deset državnih proslav sredstev”. PesnikUroš Zupan je spomnil, da ga poziv nekoliko spominja na velike delovne akcije iz socializma.”Pričakujem, da bo naslednja konstruktivna ideja ta, da bodo poslanci v državnem zboru začeli delati zgolj za čast in slavo ter osebno promocijo,” je dodal.

T. V., STA
Foto: Ana Kovač

One comment on “Kultura za en tolar, manipulacija zastonj

  1. Pingback: Dan čipkastih odločitev / Day of the lacy decisions

Komentarji so zaprti.

%d bloggers like this: