::: IN MEDIA RES :::

Quis custodiet ipsos custodes?

Insinuacijski diskurz in javna radiotelevizija

Insinuacijski diskurz je, tudi v kombinaciji z ponarejanjem naslovov prispevkov, že dolgo tega dobil vsakodnevno domovinsko pravico v celem nizu slovenskih medijev – predvsem tistih, ki so neposredno naklonjeni Janši. Na tej strani mrgoli dokazov. Zdaj se je preselil in se zelo domače obnaša tudi na RTV Slovenija. Profesionalna novinarska društva ob tem molčijo. RTV Slovenija tudi. DNS se odzove le, če se glede kršitve kodeksa pritožiš. Da gre za sistemsko kršitev z dnevno frekvenco, nikogar posebej ne moti. Se v Sloveniji še kdo sploh ukvarja z novinarsko etiko? Jo zaznavamo le, če se pritožiš na NČR? Je komu še mar? Poglejmo čisto sveži primer. Kako razumeti tale naslov:

Razkrita polovica dvojnega življenja Sovinih agentov?

 Najprej k pojmu »insinuacijski govor«, ki postaja zaščitni znak desničarskega žurnalizma pri nas, hitro pa se seli tudi drugam. Pod njim razumem tisti govor, ki s pomočjo namigov, opazk, postavljanja vprašanj (in vprašajev) neupravičeno izraža  domneve in sugestije o nekom, nekem dejanju ali dogodku s prepoznavnim ciljem, da nekoga oblati, diskreditira ali žali. Ob tem ne navaja dokazov in se največkrat dogaja politično ali ideološko motivirano. Velikokrat je insinuacijski govor na površini nedolžen, dvopomenski in zgolj »namigujoč«, na podoben način kot so takšni namigi v primerih spolnega mobinga in šikaniranja. Zato ga je nekoliko težje zaznati in je navidezno slabše prepoznaven. Včasih je bistveno manj prikrit – v teh primerih se razvije v odkrito diskreditacijo in stigmatizacijo.

Ko torej pogledamo naslov prispevka na RTV Slovenija, takoj prepoznamo omenjeni namig: »Razkrita polovica dvojnega življenja Sovinih agentov?« naj bi referiral na domnevno dvojno življenje zaposlenih uslužbencev Sove. Toda kakšno ali katero dvojno življenje? In katera polovica dvojnega življenja? V kakšnem smislu ti uslužbenci živijo dvojno življenje? Naslov pograbi neskrito namero prispevka in fotografij, objavljenih na anonimni spletni strani, ki želi tako ali drugače »razgaliti« sodelavce Sove, jih prikazati kot agente Udbe, ideološko in značajsko kompromitirane. S kakšnimi motivi to počne, lahko ta hip pustimo ob strani, čeprav odgovor na to vprašanje ni težaven.

Insinuacija, ki si jo je privoščila RTV Slovenija, še zdaleč ne prva, dokazuje sistemsko napako slovenskega novinarstva, ki se je kot nov modus operandi zdaj povzpela še do javnega servisa. Osnovno vprašanje je namreč naslednje: Je »polovica dvojnega življenja« sodelavcev Sove res zabava? Je »razkrivanje« te domnevne polovice korektno dokumentirano in predstavljeno? Je, nenazadnje, zabavati se nekaj grešnega? So ob tem razkriteži storili kakšno kaznivo dejanje? So kompromitirani že zato, ker so sodelavci Sove? Kaj sploh kompromitira te posnetke? Če bi sešteli namige, je primer zanimiv, ker jih je več: prvi je namig o dvojnem življenju, drugi je ta, da je to življenje zdaj razkrito, tretji je ta, da je drugi del tega življenja divja zabava.

Če kaj, je tu kompromitiran novinarski postopek. Znova gre ob insinuacijskem govoru (o katerem se novinarski kodeks žal ne izreka niti neposredno) za jasno kršitev 10. člena istega kodeksa, saj zapis na MMC RTV SLO povzema zapis STA, ob tem pa pridodaja naslov, ki v ničemer ne ustreza vsebini:

10. Montaža, napovedi, naslovi in podnapisi ne smejo potvarjati vsebine. Primerno mora biti označena tudi simbolna ali arhivska slika.

Odveč je potemtakem poudariti, da je v tem smislu naslov »Razkrita polovica dvojnega življenja Sovinih agentov?« povsem izstopajoč dodatek, ki je takšen zato, ker sta se urednik in novinar raje odločila za insinuacijo kot novinarsko profesionalnost. Zgornja kršitev kodeksa obstaja, tudi če odmislimo očitek o insinuaciji – pač pa eno osmišlja drugo. Za primerjavo je spodaj še besedilo agencije STA, ki seveda »dvojnega življenja« in namigov okoli tega nikjer ne omenja:

Spletna stran udba.net objavila fotografije domnevnih agentov Sove

Ljubljana, 6. septembra (STA) – Na spletni strani cae-udba.net je objavljena povezava do fotografij domnevnih pripadnikov Slovenske obveščevalno-varnostne agencije (Sova). Spremni tekst se spotika predvsem v domnevno neprimerno obnašanje uslužbencev Sove in namiguje na njihovo ideološko pripadnost, piše Dnevnik. Pristnosti fotografij v Sovi ne želijo ne potrditi ne zanikati.

“Vseh prejetih slik nismo objavili. Pa ne zaradi rdečih zvezd na (kuharskih, op. p.) kapah, s katerimi agentje Sove izpričujejo svojo ideološko in politično pripadnost, temveč ker naš portal gledajo tudi mladoletniki in bi jih slike močno okajenih in specifično oblečenih oziroma slečenih agentk in agentov, ki nam varujejo državo, verjetno pohujšale,” piše na omenjeni spletni strani. Fotografije je v nedeljo objavil spletni portal Požareport.

Da so na fotografijah dejansko uslužbenci Sove – od upokojencev do operativcev -, je za Dnevnik potrdil tudi eden izmed njenih nekdanjih članov, ki želi ostati neimenovan. Motivov za objavo fotografij je lahko več, razkritje obrazov uslužbencev Sove pa v vsakem primeru ne more biti dobronamerno, po mnenju Dnevnikovega sogovornika pa niti legalno.

Po njegovih besedah morajo osebni podatki agentov, kar fotografije njihovih obrazov vsekakor so, ostati tajni. “V tem primeru bi zato lahko šlo za kaznivo dejanje izdaje tajnih podatkov. Zato bi s strani Sove v prihodnjih dneh pričakoval ovadbo zoper neznano osebo na policijo in tožilstvo, znotraj Sove pa bodo najbrž stekli notranji postopki nadzora,” nam je včeraj pojasnil nekdanji sodelavec.

“Podatkom o zaposlenih v Sovi je v skladu z zakonom o tajnih podatkih določena ustrezna stopnja tajnosti, zato agencija teh podatkov nepooblaščenim osebam ne more posredovati in jih ne komentira niti v smislu potrditve niti zanikanja, saj bi s tem posredno razkrivala varovane podatke,” je bilo tako vse, kar je za Dnevnik sporočil direktor Sove Sebastjan Selan. Na generalni policijski upravi pa so povedali, da niso prejeli nikakršne ovadbe v zvezi z objavljenimi fotografijami domnevnih Sovinih agentov.

One comment on “Insinuacijski diskurz in javna radiotelevizija

  1. Pingback: Sproščena Slovenija » Objave » »Kriv je Borut Pahor«

Komentarji so zaprti.

Information

This entry was posted on 06/09/2011 by in aktualno,kršitve novinarskega kodeksa,mediji,politika,radio,TV,časopisi.
%d bloggers like this: